Selasa, 24 Julai 2012

PENGISIAN RAMADHAN MASA REHAT DI RKT: TADARUS DAN MENGHAYATI CERITA NABI-NABI

Cikgu Fadzil bersama murid tahap 1
Tayangan cerita para nabi.....
Teacher Sabariah sedang bertadarus
Ustazah Zainab bersama murid perempuan
Pn Zainon membimbing murid membaca Al Quran
Pn Maslizawati memulakan bacaan...
Ustazah Siti bersama murid
Ustaz Zulkifli membimbing murid
Ustaz Harun membaca Quran bersama murid
Cikgu Zaik bersama kumpulan tadarus lelaki
Murid sedang menonton tayangan cerita para nabi

Bermula 2 Ramadhan 1433 atau 23 Julai 2012,Program Menghayati Ramadhan Peringkat Sekolah mula dilaksanakan.Ianya diuruskan oleh Unit Kurikulum di bawah pimpinan Pn Asmarani bt Abdullah dengan pengelolaan oleh Panitia Agama Islam.

Antara program yang sempat penulis rakamkan ialah Program pada waktu rehat iaitu bacaan Tadarus Al Quran melibatkan 20 orang guru yang mana ianya dibantu oleh 3 hingga 4 orang murid yang membaca surah yang telah ditetapkan.Murid dan guru ini di bahagikan kepada tempat tertentu bagi mempastikan dapat menghabiskan bacaan sebelum Program Tadarus Al Quran diadakan.Murid yang terlibat ialah murid tahap 2 yang dikenalpasti lancar membaca alQuran.

Selain itu,murid tahap 1 pula dikumpulkan setempat di bilik makmal komputer dan dipertontonkan cerita-cerita berkaitan dengan para nabi untuk dijadikan iktibar dan pedoman.Ianya diuruskan oleh Cikgu Mohd Fadzil dan dibantu oleh EIO Ebook,En Ahmad Lotfi.

Program sebelah pagi pula ialah memperdengarkan bacaan Al Quran melalui siaran kaset,bacaan doa semasa perhimpunan dan bacaan surah Muqadam.

Biasanya,ianya berakhir 5 minit sebelum loceng naik rehat dibunyikan iaitu jam 1040 pagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sambutan Hari Jadi Murid.