Isnin, 28 November 2011

KECEDERAAN LUTUT CIKGU ZAIK....DOKTOR NASIHAT BEREHAT LAGI

Jahitan bekas kapitan pemegang tulang semasa memasang skru.
Lutut saya masih bengkak


Luka bekas bedah...di dalamnya ada skru 2 batang


MC saya...sampai 9 Januari 2012


Kad Temu Janji.....



Pada 28 Nov 2011,Isnin setelah genap 6 minggu saya {Cikgu Zaik} diberi cuti dengan kaki berbalut simen akibat pembedahan lutut, hari ini...temujanji dengan doktor pakar bedah telah dilakukan.Setelah selesai membuat x-ray yang baru untuk melihat tahap kecantuman tulang yang diskru....saya dibawa oleh isteri ke Klinik Pakar,tepat jam 1045,saya dipanggil oleh Nurse yang kebetulan orang kampung saya {Nurse Engku Suhaibah} untuk memeriksa tekanan darah...biasa sahaja 133 atas dan 68 bawah.Saya meminta untuk ditimbang dan ternyata berat badan saya susut agar ketara..yang biasanya ialah 72 tetapi hari ini ialah 66 kg sahaja.



Saya yang bertongkat mencari kerusi kosong untuk duduk bersama isteri.Memang ramai yang bertongkat macam saya di klinik pakar tersebut.....ada yang kemalangan dan ada yang jatuh macam saya.Setelah menunggu hampir 20 minit.Nama saya dipanggil untuk masuk ke bilik no 4.Setelah berbual dengan Dr,saya diminta menanggalkan balutan dan cuba membetulkan kaki.Namun saya tidak dapat meluruskan kaki saya akibat terlalu lama berbalut.Terasa sakit dan sengal apabila Dr cuba melipatkan kaki saya.Setelah berbual dengan Dr,beliau meminta pandangan dari Ketua Dr Pakar iaitu Dr Wan.


Dr Wan melihat kepada keputusan x-ray saya dan mendapati cantuman tulang hanya baru bermula di rekahan bawah dan rekahan atas masih lagi ada ruang rekahan.Beliau meminta saya agar tidak berpijak lagi sementara menanti tulang baru tumbuh pada rekahan atas. Selain itu beliau menasihati saya agar membuat senaman fisiotrafi sendiri di rumah melalui cara yang beliau ajarkan kepada saya agar otot-otot lutut saya dapat bergerak lurus.Buat 1000 kali sehari kata beliau.


Selain itu saya diberi tambahan cuti selama 42 hari lagi iaitu sehingga 9 Januari 2012.Panjangnya cuti saya tahun ini.Itulah...sebagaimana kata-kata AJK PIBG sekolah saya iaitu Eng Mustafa semasa eliau menziarahi saya...beliau pernah patah macam saya dan berehat dalam balutan selama 3 bulan!.Saya kena buat senaman tersebut untuk memulihkan otot lutut untuk melipat dan melurus..........kepada rakan-rakan..doakan agar saya sembuh....nak bertugas bersama rakan-rakan tahun depan.Saya akan berjumpa dengan Dr lagi pada 9 Januari 2012 iaitu Isnin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sambutan Hari Jadi Murid.